bezdroza_logo
zdjęć, relacji
i tras
Wyszukiwanie zaawansowane
dodaj obiekt dodaj zdjecie dodaj relacje

e-przewodniki.pl relacje i trasy Jelitkowo - PGS p.Łaziki www.plaziki.pl
Jelitkowo - PGS p.Łaziki www.plaziki.pl
Średnia ocena: gwiazdkagwiazdkagwiazdkagwiazdkagwiazdkagwiazdkagwiazdkagwiazdkagwiazdkagwiazdka (5,00/82 gł)
Oceń ten artykuł:

www.plaziki.pl

Wiosna nadeszła, ale wypady za miasto jeszcze muszą poczekać. Ziemia ciągle jest mokra, czasem pada deszcz, a łażenie po błocie do najprzyjemniejszych nie należy. Dlatego znowu wybraliśmy Gdańsk, znowu było krótko. Tak naprawdę poszliśmy na spacer i zrobiłam kilka zdjęć. Nie nazwałabym tego ani rajdem czy tym bardziej wycieczką;). Ale skoro mamy zdjęcia, to dodamy opis i może kogoś nakłonimy na spacer.

Jelitkowo istniało już w średniowieczu, kiedy to zwane było Jelitkowem, Głodkowem lub Gletkowem. Do XX wieku w Jelitkowie mieszkali głównie kaszubscy rybacy. Pamiątkami po nich są zachowane ubogie domki z XVIII i XIX wieku. By je zobaczyć warto przejść się po ulicy (w sumie to bardziej uliczce) Bałtyckiej.

zdjecie_116424
Autor zdjęcia: Marta_Antonina

zdjecie_116423

zdjecie_116422

W drugiej połowie XIX wieku Jelitkowo znane było wśród Gdańszczan jako popularne letnisko wypoczynkowe. Początkowo goście nocowali w chatach rybaków. Z czasem w letnisku wybudowano dom zdrojowy, molo, przystań dla statków oraz urządzenia kąpielowe. Wzdłuż plaży powstał park zdrojowy. W 1914 roku Jelitkowo nawiedził niszczycielski sztorm. Odbudowano tylko dom zdrojowy. Mola i łazienki przestały istnieć.

zdjecie_116421
Autor zdjęcia: Marta_Antonina

zdjecie_116420

Obecnie, wzdłuż plaży i wydm wytyczono deptak i ścieżkę rowerową. Jest to świetne miejsce dla spacerowiczów, rowerzystów czy też rolkarzy. Tą nadmorską promenadą można dotrzeć do Sopotu czy też Brzeźna (dzielnica Gdańska). Nasz spacer rozpoczęliśmy w parku zdrojowym, gdzie zobaczyliśmy odbudowany dom zdrojowy. Następnie udaliśmy się na ulicę Bałtycką - w celu zobaczenia starych domków rybackich. Są one mocno zniszczone, jednak w dalszym ciągu mieszkają w nich ludzie.

Następnie udaliśmy się spacerowym tempem do Brzeźna. Na plażę nie zaglądaliśmy. W Brzeźnie weszliśmy na molo. Trochę nas tam wywiało - zmarzliśmy, więc udaliśmy się w stronę przystanku tramwajowego. I na tym skończyliśmy krótki sobotni spacer.

Źródła:
Niewiadomy, Trójmiasto, wydawnictwo Region, Gdynia 2009.

relacje i trasy:
Byłeś w weekend na ciekawej wycieczce? Odbyłeś 2-miesięczną podróż życia? Podziel się swoją podróżą!
możesz:
opisać swoją wycieczkę/podróż
uzupełniać ją o napotkane, ciekawe obiekty
dodawać zdjęcia
wgrywać trasę z urządzenia GPS w formie pliku GPX
korzystać z relacji i tras innych użytkowników