bezdroza_logo
152764
obiektów,
zdjęć, relacji
i tras
Wyszukiwanie zaawansowane
dodaj obiekt dodaj zdjecie dodaj relacje
Delhi
Galeria Na komórkę Na GPS Dodaj komentarz
Rozdział nadrzędny: Delhi

Okolice Delhi 

 Świątynia Lotosu (Bahai Temple; wt.-nd. IV-IX 9.00-17.00, X-III 9.30-17.30) Sztandarowym przykładem ultranowoczesnej architektury Delhi jest położona na południowy wschód od Bramy Indii Bahai Tempel. Świątynia w kształcie lotosu to jedna z głównych atrakcji stolicy. Wysoką na 40 metrów budowlę, składającą się z 27 płatków kwiatu lotosu, otaczają zadbane ogrody. Całe założenie zajmuje 92 hektarów. Świątynię wybudowano w latach 1980-1986 według planów zamieszkałego w Kanadzie irańskiego architekta Fariborza Sahby'ego. O jej sławie świadczy choćby fakt, że dotychczas odwiedziło ją blisko 50 mln osób! Bahai Tempel należy do członków powstałego w XIX w. ruchu religijnego wyodrębnionego z babizmu. Jej głównym przedstawicielem był perski reformator Baha Allah (1817-1892), dążący do unifikacji chrześcijaństwa, judaizmu i islamu. Głównym założeniem ruchu (obecnie centrum w Izraelu) jest istnienie religii bez struktury duchowieństwa oraz wyzbycie się z form ceremoniałów. Doskonale jest to zauważalne we wnętrzach świątyni, które pozbawione są symbolów religijnych. Dzięki temu każdy, kto przestąpi jej progi, zgodnie z założeniami bahaizmu może się modlić i czuć jak u siebie w domu.
 Kalkaji Tempel
Naprzeciwko Świątyni Lotosu, przy Nehru Place, wznosi się świątynia poświęcona Kali i Kalce, którą można poznać dzięki 12 kopułom i licznym zdobionym filarom. Zbudowano ją w XVIII w. z nakazu premiera cesarza Akbara II, radży Kedarnata. Jak głosi legenda, krowa pewnego rolnika miała tu przychodzić się paść i karmić swym mlekiem boginie. Gdy o tym usłyszał premier Akbara, wzniósł świątynie.
 Kutab Minar i zespół zabytkowych grobowców (codz. od świtu do zmierzchu; wstęp 5 USD; motorikszą z Connaught Place 250 Rs/1 strona i 350 Rs/2 strony).
Zaledwie 17 km na południe od New Delhi mieści się kompleks Kutab Minar, którego perłą znaną na całym świecie jest gigantyczna, pięciokondygnacyjna wieża minaretu, zwana Wieżą Tryumfalną. Blisko 73-metrowa budowla z odcinającymi się balkonami, u podstawy ma 15 m i zwęża się ku górze, aż do ledwie 2,5 m. Ten doskonały przykład architektury wczesnoafgańskiej zaczęto wznosić w 1193 r., a zatem w okresie, gdy miastem zaczynali władać muzułmanie. W ciągu kolejnych stuleci wieży przybywało pięter. W 1368 r., z nakazu Firuza Szacha Tughaka, dosztukowano kopułę, jednak pięćset lat później, w wyniku trzęsienia ziemi, kopuła ta się zawaliła. Po tym wydarzeniu jeszcze tylko raz dodano nową wieżę, w 1829 r. Po jej zdjęciu kilka lat później aż do dziś nie zastąpiono jej żadną inną. W najbliższych okolicach warto także obejrzeć kompleks starych grobowców i meczety. Jest wśród nich najstarszy w Indiach północnych  meczet Quwwat-al-Islam, wznoszący się u stóp wieży. Nim przystąpiono do budowy Meczetu Potęgi Islamu w 1193 r., najpierw zniszczono 29 innych świątyń, wzniesionych przez m.in. hinduistów. W kolejnych stuleciach świątynię otoczono dziedzińcami i krużgankami. Na wewnętrznym dziedzińcu wznosi się, dużo starszy od samego meczetu, Żelazny Obelisk sprzed 2000 lat. Jest to budowla, którą zachwycają się po dziś dzień badacze z całego świata. Oglądając ją bowiem trudno się oprzeć zdziwieniu, w jaki sposób dotrwała w tak dobrym stanie do naszych czasów. Naukowcy próbują rozwikłać też zagadkę materiału i raz po raz zadają pytanie o to, gdzie i jak pozyskano tak szlachetną formę żelaza. Zgodnie ze słowami sanskrytu, przed obeliskiem stać miała na przełomie III i IV w. świątynia Wisznu. Warto także obejrzeć stojący w narożu dziedzińca grobowiec Iltumisza z 1235 r., we wnętrzach którego jest kamienny sarkofag posadowiony na zdobionym motywami geometrycznymi postumencie. Na terenie kompleksu, za wieżą, stoi  Alai Darwaza, masywna brama z kopułą i misternie rzeźbionymi inskrypcjami z Koranu, zbudowana z piaskowca przez Alaud-ina Khilji w 1311 r. Do bramy przylega  grobowiec Imama Zaminiego. Na zachód od Kutab Minar (za kompleksem) jest jeszcze jedno miejsce warte zobaczenia - XVI-wieczny kamienny  grobowiec Adhama Khana, kryty piękną kopułą, zbudowany przez Akbara.
 Tughlaqabad
10 km na południowy wschód od Kutab Minar leżą imponujące ruiny trzeciego miasta Delhi, Tughlaqabadu. To XIV-wieczne kamienne założenie powstało w zaledwie cztery lata. Było ono niegdyś otoczone przez mocarne mury, a wejść na jego teren można było przez jedną z 13 bram, których pozostałości nawet dziś robią wrażenie. Po prawej stronie od wejścia głównego dojrzeć można ruiny Wieży Zwycięstwa (Vijaj Mandal), po lewej po pałacach i innych budowlach fortowych. Dojazd: z Connaught Place i z Kutab Minar motorikszą (ok. 200 Rs i ok. 150 Rs).
 Panipat
Zamieszkiwany przez blisko milion mieszkańców Panipat (90 km na północ od New Delhi) to jeden z najważniejszych ośrodków przemysłowych Indii, znany z fabryk tekstylnych oraz rafinerii ropy naftowej - bodaj drugiej co do wielkości w Azji Południowej. Panipat nie należy do urodziwych miejsc i próżno tu szukać szczególnych atrakcji. W centrum, w dzielnicy Tehsil, jest skromny sarkofag ostatniego sułtana Delhi, Ibrahima Lodi. I na tym się zasadniczo atrakcje kończą.
 Kurukshetra
Legendarne i święte miejsce (157 km na północ od New Delhi), tłumnie odwiedzane przez pielgrzymów hinduistów. Zgodnie z przekazem właśnie tutaj Brahma miał stworzyć świat i ludzi. Jedną z najciekawszych atrakcji jest Kurukshetra Panorama & Science Centre (Pehowa Road; wt.-nd. 10.00-17.30), gdzie warto obejrzeć fascynującą dioramę przedstawiającą opisaną w Mahabharacie bitwę między Pandawami a Kaurami.
Dojazd: z New Delhi Railway Station pociągami: Kalka Shatabdi nr 2011 (codz. 7.40, przyjazd 9.34) lub Jan Shatabdi Express nr 2057 (pn.-sb. 14.10, przyjazd 16.28). Oba pociągi jadą przez Panipat. Inną możliwością jest skorzystanie z ofert agencji turystycznych (zob. Informator), organizujących jednodniową wycieczkę do Kurukshetra. W cenie transport i posiłki (250-350 Rs/1 os.).


Po regionie oprowadza: praca zbiorowa
poprzedni rozdział
Informacje praktyczne
Ciekawe publikacje:
Ladowanie...
Regulamin i polityka prywatności | Kontakt | Dla prasy
Portal tworzony przez Was i Wydawnictwo Bezdroża

Created by Amistad Group