bezdroza_logo
zdjęć, relacji
i tras
Wyszukiwanie zaawansowane
dodaj obiekt dodaj zdjecie dodaj relacje
Tatry
Galeria Na komórkę Na GPS Dodaj komentarz
Rozdział nadrzędny: Tatry

Dolina Strążyska i Ścieżka nad ReglamiWycieczka na trasie Wielka Krokiew - Dolina Strążyska - Polana Strążyska - Siklawica - Polana Strążyska - Czerwona Przełęcz - Dolina Białego jest trasą łatwą i dostępną dla każdego turysty. Zimą mogą być problemy z podejściem na Czerwoną Przełęcz, gdyż szlak bywa wyślizgany. Przejście całej trasy zajmie ok.. 4 godz. Szlak czerwony, następnie czarny i żółty.
Wycieczkę do jednej z położonych najbliżej Zakopanego dolin reglowych rozpocząć można w Zakopanem, w pobliżu skoczni narciarskiej

Wielka Krokiew. Trasa prowadzi ścieżką biegnącą wzdłuż ogrodzenia skoczni, następnie obok wyciągów narciarskich i dalej
 Drogą pod Reglami - piękną trasą spacerową łączącą wyloty dolin polskich Tatr Zachodnich. Mijając wylot Doliny Białego i Dolinki ku Dziurze, dochodzi się po godzinie spaceru do wylotu Doliny Strążyskiej, gdzie znajdują się bufet, parking oraz postój dorożek i mikrobusów. Decydując się na przejście tylko doliną tam i z powrotem, można aż do tego miejsca dojechać samochodem (dojazd ulicą Strążyską) i tu go pozostawić. W kiosku u wylotu doliny kupuje się bilety wejściowe do Tatrzańskiego Parku Narodowego. W głąb doliny prowadzi szeroka, wygodna droga. Wkrótce po prawej stronie na zboczach Łysanek pojawiają się liczne dolomitowe skałki.
Po ok.. 45 min bardzo urozmaiconej trasy ścieżka prowadzi do
 Polany Strążyskiej, na której stoją dwa szałasy. W jednym z nich jest bufet, gdzie kupić można kilka prostych potraw, a wśród nich pyszną szarlotkę. Przed bufetem jest kilka stołów i ław. Na końcu polany zaczyna się krótki żółty szlak wiodący w kierunku położonego wyżej w dolinie
 wodospadu Siklawica. Z polany można tam dotrzeć w ok. 10-15 min. Wodospad spadający dwiema kaskadami z wysokości ponad 20 m robi spore wrażenie, podobnie jak wznoszące się bezpośrednio nad nim zerwy wapiennej ściany Giewontu. Na Polanę Strążyską wraca się tą samą drogą.
Dalej można powrócić do wylotu Doliny Strążyskiej lub kontynuować wycieczkę, wznosząc się szlakiem czarnym - Ścieżką nad Reglami na
 Czerwoną Przełęcz. Szlak prowadzi z polany bardzo stromo i mozolnie pod górę po kamiennych stopniach, ścieżka jest na tym odcinku zabezpieczona drewnianymi barierami. Podejście jest strome, lecz niezbyt długie, można je pokonać w ok. 30 min. Nazwa Czerwonej Przełęczy pochodzi od tworzących ją czerwonawych łupków. Z przełęczy można podejść w lewo (10 min) na niedaleką
 Sarnią Skałę, ze szczytu której rozciąga się wspaniały widok na 600-metrową północną ścianę Giewontu i na leżące w dole dolinki: Białego i Strążyską oraz Zakopane i Podhale. Wróciwszy tą samą drogą na Czerwoną Przełęcz, należy iść w lewo, w kierunku położonej w dole Doliny Białego. Kamienistą ścieżką szybko osiąga się zbocze w górnej części tej doliny, gdzie stoi drogowskaz informujący o rozstaju szlaków. Ścieżka nad Reglami prowadzi dalej prosto, trawersując zbocza opadające z Giewontu w stronę Przełęczy Białego i polany Kalatówki, natomiast szlak żółty rozpoczyna zejście w lewo, w dół doliny. Szeroka i umocniona drewnianymi zabezpieczeniami ścieżka schodzi po długim trawersie w prawo, na dno Żlebu pod Patyk, a następnie dno
 Doliny Białego. Jest to jedna z ładniejszych dolinek reglowych. Płynący doliną potok tworzy liczne wodospady, a sama dolina - skalne zwężenia. Po około 1,5 godz. marszu od Sarniej Skały szlak prowadzi do wylotu doliny i łączy się z Drogą pod Reglami. Kierując się w prawo, w kierunku skoczni, po ok. 15 min osiąga się miejsce startu wycieczki.

Po regionie oprowadza: Barbara Zygmańska

Obiekty dodane przez użytkowników:
Dolina Strążyska
Niedługa dolina, jak na warunki tatrzańskie, bo około 3 km. Przy końcu znajduje się bufecik i rozdroże szlaków; czarny / Ścieżka Nad Reglami /wiedzie w lewo na Czerwoną Przełęcz, Sarnią Skałę i do schroniska Na Kalatówkach, czarno-czerwony w prawo - na Przełęcz w Grzybowcu, gdzie ulega rozwidleniu i czerwony prowadzi nas na Przełęcz Kondracką / 1780 m./ i Giewont / 1895 m. /, a czarny doprowadzi nas do Doliny Kościeliskiej. Jest jeszcze szlak żółty, który po 15 min. doprowadzi nas do Wodospadu Siklawica u stóp Giewontu.