bezdroza_logo
152764
obiektów,
zdjęć, relacji
i tras
Wyszukiwanie zaawansowane
dodaj obiekt dodaj zdjecie dodaj relacje
Piza
Galeria Na komórkę Na GPS Dodaj komentarz
Rozdział nadrzędny: Piza

Warto zobaczyć

Pizański plac Katedralny (piazza del Duomo) zwany jest ze względu na swój niezaprzeczalny urok

 Campo dei Miracoli, czyli Polem Cudów. Rzeczywiście, znajdujące się na nim budowle mają niepowtarzalny, „cudowny" charakter. Romańska
 katedra wybudowana została na przełomie XI i XII w. (godziny otwarcia zmieniają się w ciągu roku, od 10.00-17.00 do 10.00-20.00; wstęp: 2 EUR). Początkowo pracami kierował Buschetto, potem zastąpił go Rainaldo, którego dziełem jest też fasada z czterema rzędami loggii; ciągną się one także po bokach katedry. Niegdyś główne wejście do kościoła stanowiła tzw. Porta di San Ranieri, drzwi umieszczone w południowej części transeptu, a więc po prostu zwrócone w stronę centrum miasta. Dziś są to jedyne z czterech drzwi wykonanych z brązu ok. 1180 r. przez Bonanna Pisana, jakie dotrwały do naszych czasów. Wyobrażone na nich zostały sceny z życia Chrystusa i Maryi, zaskakujące swą siłą wyrazu, prostotą i jednocześnie wyjątkową plastycznością. Pięcionawowe wnętrze katedry z trzynawowym transeptem i emporami jest niepowtarzalnym połączeniem form wczesnochrześcijańskich, bizantyjskich z elementami zapożyczonymi ze sztuki islamu. W bogactwie dekoracji uwagę przyciąga jednak przede wszystkim mozaika w absydzie, przedstawiająca Chrystusa Zbawiciela na tronie pomiędzy Maryją i św. Janem Chrzcicielem, którą współtworzył Cimabue (jego autorstwa jest prawdopodobnie twarz Jana Chrzciciela). Szczególnie interesująca jest jednak marmurowa ambona Giovanniego Pisana, pochodząca z ok. 1310 r., na której wyobrażone zostały sceny z życia Chrystusa, od Zwiastowania i narodzin Jana Chrzciciela aż do ukrzyżowania. W lewej części transeptu znajduje się natomiast grobowiec cesarza Henryka VII, zmarłego na malarię w 1313 r., w czasie podróży do Rzymu na koronację, wyrzeźbiony przez Tina da Camaino, ucznia Giovanniego Pisana. Widoczne są na nim postaci apostołów oraz leżąca figura imperatora.

Zwiedzając Campo dei ­Miracoli, można skorzystać z biletu łączonego: 6 EUR kosztuje bilet wstępu do dwóch, a 8 EUR do trzech wybranych spośród następujących obiektów - baptysterium, Camposanto, Museo dell'Opera del Duomo i Museo delle Sinopie (obecnie nieczynne).

Obok katedry znajduje się

 baptysterium (IV-IX 8.00-20.00; wstęp: 5 EUR), którego budowę rozpoczęto w 1152 r. na podstawie projektu Diotisalviego. Zewnętrzne dekoracje gotyckie zostały dodane później, po 1260 r., przy udziale Nicoli i Giovanniego Pisanów. Kopuła pochodzi z połowy XIV w. Portal zwrócony w stronę Duomo jest bogato zdobiony płaskorzeźbami przedstawiającymi czynności wykonywane podczas poszczególnych miesięcy oraz dyskutujących apostołów (XII w.). Wewnątrz, pośrodku, umieszczona jest ośmioboczna misa chrzcielna Guida Bigarellego di Como z 1246 r. Obok stoi przepiękna marmurowa ambona wykonana przez Nicolę Pisana w 1260 r.

Najbardziej znaną budowlą Pizy, a jednocześnie jej symbolem jest oczywiście tzw.

 Krzywa Wieża (Torre Pendente), czyli po prostu dzwonnica (campanile) (8.30-zachód słońca, latem do 23.00; wstęp: 15 EUR). Jej budowa trwała od 1173 do 1350 r. Już w krótkim czasie po wzniesieniu pierwszych trzech poziomów wieża zaczęła się lekko przechylać. Próbowano zatrzymać ten proces na różne sposoby, m.in. stosując na wyższych poziomach różną wysokość kolumn, stąd też po stronie południowej są one wyższe niż po stronie północnej. Dopiero w połowie XIV w. Tommaso Pisano zakończył budowę siódmego, ostatniego poziomu, doprowadzając tym samym dzieło do końca. Wieża chyliła się jednak coraz bardziej i dopiero ostatnio udało się ten proces zahamować. Pizańska dzwonnica jest jednak unikatowa nie tylko ze względu na swe skrzywienie, ale przede wszystkim na oryginalną konstrukcję architektoniczną, niespotykaną w innych miastach Toskanii.

Po północnej stronie Campo dei Miracoli położony jest cmentarz (Camposanto) (10.00-17.00; wstęp: 5 EUR), jedna z najoryginalniejszych budowli gotyckich w całej Toskanii. W 1278 r. Giovanni di Simone rozpoczął budowę nowego cmentarza, który przyjął formę wydłużonych krużganków z wewnętrznym dziedzińcem, porośniętym trawą i otoczonym podcieniami. Z zewnątrz sprawia on niepozorne wrażenie, ze swym rzędem ślepych arkad i prostym portalem wejściowym, wewnątrz imponuje przede wszystkim swoją harmonią i rozmiarami: 126 m długości i 52 szerokości. Można tu zobaczyć liczne freski, m.in. cykl Triumf śmierci Buonamica Buffalmacca (ok. 1340-45).

Przy Campo dei Miracoli znajduje się też 

 Museo dell'Opera del Duomo (10.00-17.00, IV-IX 8.00-20.00; 5 EUR), w którym zgromadzono liczne rzeźby, m.in. pochodzące z fasady katedry: Madonna del Colloquio" czy Św. Jan Ewangelista Giovanniego Pisana. Nieopodal znajduje się też
 Museo delle Sinopie (czynne jw.), w którym zgromadzono szkice fresków (sinopie) zdobiących Camposanto.

Piazza dei Cavalieri stanowiła centrum republikańskiej Pizy, została ona przebudowana w XVI w. przez Vasariego. Od wschodu plac ten ograniczony jest

 kościołem Santo Stefano dei Cavalieri, wzniesionym w latach 60. XVI w. również przez Giorgia Vasariego, natomiast barokowa fasada została zaprojektowana przez Giovanniego de' Medici. Stojący przy tym samym placu
 Palazzo di Orologio powstał dzięki połączeniu dwóch przedzielonych niegdyś ulicą wież mieszkalnych. Obok kościoła Santo Stefano znajduje się natomiast
 Palazzo dei Cavalieri. Dawny Palazzo Comunale stał się w XVI w. siedzibą utworzonego właśnie Zakonu Rycerzy św. Stefana i zlecono jego przebudowę Vasariemu, którego dziełem są liczne groteski i medaliony widoczne na fasadzie. Schody pochodzą z 1810 r., kiedy to budynek stał się siedzibą założonego przez Napoleona uniwersytetu, dzisiejszej Scuola Normale Superiore.

Jednym z najciekawszych pizańskich zabytków jest też znajdujący się nad brzegiem Arno, przy Lungarno Gambacorti,

 kościół Santa Maria della Spina. To arcydzieło architektury gotyckiej powstało w latach 1323-60 na miejscu poprzedniego oratorium. Przechowywana jest w nim relikwia przywieziona przez pewnego pizańczyka z Ziemi Świętej: cierń z korony Chrystusowej, stąd też pochodzi nazwa kościoła (wł. spina - kolec). Szczególne wrażenie robi fasada, wyraźnie podzielona na dwie części, połączone w górze za pomocą trzeciego szczytu. W samym centrum fasady znajduje się rzeźba przedstawiająca Madonnę z Dzieciątkiem i dwoma aniołami, przypisywana Giovanniemu Pisanowi.

W byłym klasztorze, położonym na brzegu Arno, przy piazza San Matteo in Soarta, mieści się obecnie  Museo Nazionale di San Matteo (wt.-sb.: 9.00--19.00; nd.: 9.00-13.00; wstęp: 4 EUR, osoby poniżej 18 i powyżej 65 lat: wstęp wolny). W muzeum podziwiać można przede wszystkim liczne dzieła Giovanniego Pisana, rzeźby Nicoli Pisana i Arnolfa del Cambio, piękny poliptyk Simona Martiniego Madonna z Dzieciątkiem i świętymi i inne dzieła XIV-wiecznych malarzy pizańskich, a także malarstwo XV- i XVI-wieczne.


Po regionie oprowadza: Magdalena Kubas, Agnieszka Liszka

Obiekty dodane przez użytkowników:
Krzywa Wieża
Najbardziej znaną budowlą Pizy, a jednocześnie jej symbolem jest oczywiście tzw. Krzywa Wieża (Torre Pendente), czyli po prostu dzwonnica (campanile).
Museo dell'Opera del Duomo
Zgromadzono w nim liczne rzeźby, m.in. pochodzące z fasady katedry: "Madonna del Colloquio" czy "Św. Jan Ewangelista" Giovanniego Pisana.
Camposanto

dodał: romanoff@interia.pl
Cmentarz Camposanto
Mimo, że Camposanto jest traktowane tylko jako dodatek do innych wielkich zabytków Placu Cudów, to warto tu zajrzeć choćby tylko dla oryginalnych widoków na Krzywą Wieżę i katedrę. Cmentarz zwiedza się na podstawie tego samego biletu, co cały zespół.
dodał: endrju_74
poprzedni rozdział
Piza
następny rozdział
Informacje praktyczne
Ciekawe publikacje:
Ladowanie...
Regulamin i polityka prywatności | Kontakt | Dla prasy
Portal tworzony przez Was i Wydawnictwo Bezdroża

Created by Amistad Group